Uit ervaringen wist ik dat de bouwsector, een a-sociale en arrogante  bedrijfs tak was, maar zo erg? 

Het is geschreven voor mijn eigen genoegdoening, en zeker niet om anderen bang te maken, of personen in een kwaad daglicht te stellen.

Op deze pagina zal ik in het kort uitleggen wat je allemaal meemaakt, als je een nieuw huis koopt van Projectbureau Planoform uit Arnhem.
De bouwer van ons huis is Reinbouw uit Dieren.

Het zal het slechtste koppel zijn die ik in mijn hele carriere heb meegemaakt.
Ik durf met een gerust hart te stellen, dat kopers bewust om de tuin geleid worden  
 De woekerwinsten die gemaakt worden gaan allemaal ten koste van de koper!
De aanneenmsom of de projectkosten zijn  in de regel nog redelijk.
Planoform maakt hier in de regel de winst mee.
De aannemer, in dit geval Reinbouw, begint vanaf de start  van het project  met allerlei spelletjes om zo veel mogelijk harde valuta  uit de klant te persen.
Immers hij heeft een uitgemergelde prijs van de projectontwikkelaar, en dient vanaf nu zijn winst te boeken.
Dit lukt in de regel maar al te goed.
Vragen worden niet meer  beantwoord, de kopers begeleiding is een grote farce!
De meerwerken worden op een schandelijke manier berekend. De kwaliteit van het uitgevoerde werk is bedroefend slecht.
Afspraken worden niet nagekomen, en er worden allerlei kosten berekend die niet worden uitgevoerd.
Reclameren heeft geen enkele zin, ze gaan hun eigen weg en de service is allerbelabberd.
Er is absoluut geen normale communicatie mogelijk, alles staat in het belang van verdienen en nogmaals verdienen.
Als je het al lukt te onderhandelen, dan moet je dit doen met een leverancier ( Raab Karcher) zodat ze  zelf buiten schot te blijven.
De oplevering van het huis is een slimme manier van Reinbouw  om dit te overleven.
Voor mijn gevoel dacht ik dit te moeten uitbesteden aan de vereninging Eigen Huis.
Geen zorg, ze worden op een proffesionele manier om de tuin geleid.
 Er worden een 4 tal opleverings lijsten gemaakt om verwarring te zaaien.

De 1e lijst is voor de  vereniging VEH.
De 2 lijst is voor Planoform.
De 3e lijst is voor Reinbouw.
De 4e en laatste lijst is een lijst die terplekke wordt afgewerkt, hier heb je al helemaal geen zicht op.
Alles afzonderlijk lijkt het dan wel mee te vallen.
Toch kwamen wij op een 80 tal punten uit, blunders en bloopers van de 1e orde.

Maar oplossen?  dat kun je wel op de buik schrijven! 
Ik heb dan ook niet getekend voor deze schertsvertoning.
Als je een klacht indient moet dit via de opdrachtgever Planoform, en al is het een lekkage, ze reageren zelden en het oplossen van een klacht gebeurd met pure willekeur.

Zo leveren ze de binnenkozijnen op.

Klik op de foto voor een vergroting.     ( Zo ziet een willekeurig kozijn er uit! )

Dakterras  Om bij de buitenkraan en het stopcontact te kunnen moest ik eerst het hekwerk weghalen! Dit vonden ze heel normaal.

Klik op de foto voor een vergroting.

lekkage    Hier stroomde het water de spouw in omdat er geen opstand was.

Klik op de foto  voor een vergroting.

fundatie komt boven het trottoir uit.  De fundatie komt boven het trottoir uit!  Dit dien je als bewoner zelf maar op te lossen.

Klik op de foto voor een vergroting.





Geen afvoer naar buiten  Tijdens de oplevering was er nog geen uitgang van de afzuigkap naar buiten ondanks de toezegging dat de keuken gereed zou zijn.

klik op de foto voor een vergroting.




Nu na ruim een jaar zijn de lekkage,s nog niet verholpen, en uiteindelijk heeft mijn advocaat voor een financiele genoegdoening gezord.

De algehele afronding van de problemen moet echter nog volgen.
Als klant van de vereninging Eigenhuis zou je denken van dit komt wel goed, maar deze VEH geeft mooi niet thuis en laten je letterlijk stikken in de materie.
Hun stelling is van: wij signaleren alleen maar we helpen u niet bij het oplossen de problemen.
Opschrijven van een probleem kan een ieder, maar iemand helpen daar is VEH niet voor.

Nu na ruim 3 jaar verder ( we spreken over April  2009) lekt de caport nog harder dan bij de oplevering in 2006, het is dan ook nog lang niet opgelost..

Het huis moest binnen het jaar aan de buitenzijde, in zijn geheel overgeschilderd worden. Niemand gelooft het, maar de lak bladerd er vanaf en de dorpels zijn bijna kaal.

Een ieder trekt de schouders op, het schijnt in Nederland heel gewoon te zijn.

Wij zijn nu nog in afwachting van de reparatie s van de carport. Hier neemt de advocaat van Rechtsbijstand het voortouw in. Zelf waren we hier al niet meer uitgekomen.

Conclusie: laat nooit een woning door Reinbouw bouwen.  Hooguit een varkenstal!

Tip 2:  Laat je begeleiden door een bouwkundig adviseur, het levert je al snel duizenden euro,s op.

Teken absoluut niets bij de oplevering, ga er niet mee accoord.
En laat je tijdens de oplevering vertegenwoordigen door een bouwkundige!!
Ze zijn ook snel in het dreigen van, als je niet tekent krijg je de sleutel niet. ( Ook dit is met regelmaat gebeurd in onze wijk )
Ze mogen de sleutel juridisch helemaal niet achter houden! Maar ze kiezen wel een bewust een slachtoffer!!

EEN PRAKTIJKVOORBEELD.

,

Je wordt in de gelegenheid gesteld om de vloer en wandtegels uit te zoeken.

Als je dus niet voor de standaard tegel kiest ( meestal een tegel van vlak na de 2e wereldoorlog) kies je de  favoriete tegel uit  in ons geval bij Raab Karcher (voorheen van Ditshuizen.)           in Doetinchem. 
V.Ditshuizen vraagt op basis van de keuzen die je gemaakt hebt een offerte aan bij een tegelzetbedrijf die is voor geschreven door Reinbouw. 
Dit bedrijf maakt dan dankbaar gebruik van de vrijheden die gegeven worden.
Hij stelt een offerte op die letterlijk ongelofelijk is. Het barst van de trucs om de prijs op te drijven en het slaat allemaal nergens op.
Op elke wijziging komen daar nog boven op de zg: ""handlingskosten"" Wie weet wat dit voor zin heeft mag het uitleggen.
De aanvraag gaat dan weer naar Raab Karcher retour, en deze stuurt de offerte ongeziens door naar de klant dus ondergetekende.
De vraag is dan Wie controleert deze offerte?
Wie zorgt er voor de belangen van de bouwer?
Wat doet dan de kopersbegeleiding? Deze zorgt ervoor dat Reinbouw zijn winst percentage kan innen bij de tegelzetter!
Niemand controleert deze offerte ( ik heb zelf het hele traject gevolgd en gecontroleerd) Het antwoord van Raab karcher was: daar hebben wij geen verstand van.
De volmacht aan het tegelzetbedrijf werkt dus en de klant is op een vakkunige manier opgelicht!!
Niemand heeft dus de offerte gecontroleerd en de klant mag alleen een handtekening plaatsen.

Dit verhaal  wil natuurlijk niet zeggen dat wij niet gelukkig zijn met onze woning, in tegendeel, nu na veel zelfwerkzaamheid is het een prachtig huis waar we nog lang in willen wonen.

laatst gewijzigd 25-03-2009