Vakantie naar Samos van 11/9 tot en met 18/09 2015

Er is altijd een reden om even weg te gaan, al zal je zelf deze maar creëren!
Ditmaal wordt Gabriëlla  13 September  65 jaar en waar kun je dan beter een cadeau overhandigen?
Dus vliegen we met Arkefly met vluchtnummer OR 219 op 11 september om 5.30 uur naar Samos.

Dat betekent dat we om 1.00 uur in de nacht van huis wegrijden via de A12 waar de hele nacht op talrijke plekken aan gewerkt wordt.
We hebben een parkeerplaats geboekt op P3 waar de slagboom automatisch via kenteken registratie opengaat.
De tijd hadden we dus hard nodig en de koffie zorgde voor een oppepper op de luchthaven Schiphol.
De dreamliner van Arkefly staat al gereed en vliegen in 3 uur en 15 minuten naar het Griekse eiland Samos.
Binnen enkele minuten staan we met onze bagage buiten bij onze bus die ons naar Hotel/ Appartementen complex Evelin brengt.
We ontvangen de sleutel van onze kamer met nummer 27 op de 1e verdieping.
Achteraf blijkt dat dit de beste kamers zijn omdat deze redelijk koel zijn en er dus geen airco nodig hebt.
Tot onze verbazing is het maar enkele minuten rijden vanaf het vliegveld, het complex is  eenvoudig maar van alle gemakken voorzien.
Eerst volgt een welkomst woord en om 10.45 uur zitten we aan de koffie op het terras.
De lokale tijd is dan 11.45 uur dus een uurtje later dan in Nederland.

Om 12.30 volgt een informatie en welkomst woord door Ida de hostess van Arkefly.
We lunchen bij Evelin op het buitenterras die verzorgd wordt door de uitbater Giorgos Varadoukas en Anna Rousou.
Om de slaap van de afgelopen nacht in te halen leggen we ons te rusten op een stres bedje aan het zwembad.
Op 100 meter afstand een grote supermarkt waar we de dagelijkse boodschappen kunnen doen met een ijsje in de hand.
Voor het avond eten wandelen we naar het stadje Pythagorion.
Dit is een gezellig havenstadje vol met terrasjes aan de kade.
Het is dan ook gezellig eten tussen wel heel veel nationaliteiten.
Wel te rusten.

Dag 2 zaterdag 12 september.

Geslapen als een blok hout,  alle schade dus weer ingehaald gaan we naar het ontbijt.
Lekker ontspannen ontbijten bij Giorgos met een gekookt eitje en de Griekse Yoghurt.
Er is overal gratis ( trage ) Wifi en we zitten onder de wijnranken.
Om 10.30 uur wandelen we weer naar het leuke stadje om lekker de cultuur op te snuiven.
Krantje halen, terrasje pikken, en een Cappuccino scoren.
Veel luxe jachten maar ook veel (buitenlanders).
Ik lig op bed voor een middagdutje terwijl Moeke de werkster schone handdoeken brengt.
De middag liggen we aan het zwembad heerlijk te genieten van temperaturen van ruim 30 graden met een licht briesje.
Om 17.00 uur plaatselijke tijd verkas ik naar de T.V. om onze Tom Dumolin te zien verliezen in de Spaanse Vuelta.
Elke avond rond 17.00 uur is er een schotse doedelzak speler uit de buurt aan het oefenen die alles overstemt.
Ik kom eindelijk op het idee dat we de Gelderlander ons krantje ook kunnen downloaden op de IPad. Toch wel een luxe ervaring.
We eten de warme maaltijd bij Giorgos met een lekker toetje voor 2 personen.
Dan neemt Giorgos de luidspreker om te melden dat er iemand jarig is, iemand haalt opgelucht adem!
Gabriëlla maakt zich grote zorgen voor de dag van morgen dat dit ook bekent wordt.
Wel te rusten.

Dag 3 zondag 13 september.

7.30 uur opstaan voor het ontbijt waarna we om 9.00 uur gereed staan voor een rondrit op het eiland Samos.
Het overhandigen van het cadeau voor Gabriëlla doe ik op de kamer, het mag immers niemand weten.
Snel het ontbijt in de tuin en nog even naar de kamer voor de persoonlijke verzorging.
Dan komt de verrassing, Shirley Wood van D Reizen heeft er voor gezorgd dat er een verjaardagskaart op het nachtkastje ligt, en de eigenaar van het complex heeft meteen er een cadeau bij gedaan en wel de drinkbeker van Pythagoras!
De beste manier om het eiland te bezichtigen of te leren kennen is met Patrick Ven op stap te gaan en te genieten van deze prachtige tour waar we o.a. de Hera Tempel en een groot Maria Klooster gaan bezoeken.
We maken kennis met de kruiden/oliën van de streek Koumaradei van een Grieks familie bedrijf en leren het geheim ontdekken van de beker van Pythogaros met een demonstratie op een lokale pottenbakkerij.
We lunchen in Platanos en bewonderen de Nachtengalenvallei waar we warempel heerlijke cappuccino met zelfgebakken cake naar binnen werken.
Een prachtige plaats is Kokkari waar je kunt snorkelen, zonnen en zwemmen.
Hier zien we voor het eerst de overblijfselen van de aangespoelde vluchtelingen van deze dag.
Patrick onze gids van vandaag, is een Vlaming die zijn vak goed verstaat.
In de avond drinken we uiteraard veel wijn, het is immers Gabriëlla zijn verjaardag en nog steeds weet niemand op het buitenterras dit.
Het is een B.B.Q avond en eten er uiteraard veel ijs bij. ( lees ik )
Het was een gezellige verjaardag, veel felicitaties van het thuisfront en nog meer Appjes via de telefoon.
Met heerlijke rustige Griekse volksmuziek besluiten we de dag.
Wel te rusten.

Dag 4 maandag 14 september.

Voor het eerste lekker uitgeslapen en pas ontbijten als je echt wakker bent geworden en er zin in hebt.
De rust is onbetaalbaar en de temperaturen blijven boven de 30 graden.
Je slaapt alleen met een laken over je en er zijn geen muggen te bekennen.
Dat is echt genieten zonder verplichtingen, ontbijt onder de wijnranken die er overigens net vanaf zijn gehaald om bij te kleuren.
Zelfs op deze maandag hoef je geen vuilnis bakken buiten te zetten.
Er is nog steeds contact met de familie i.v.m. de verjaardag van Gabriëlla gisteren.
We doen de boodschappen in de supermarkt om zelf voor de lunch te zorgen.
Zelfs de koffie zetten we vandaag zelf!
De middag is een zwembad middag, lekker slapen op een bedje en af en toe een baantje zwemmen.
Na de persoonlijke verzorging het is dan 19.30 uur wandelen we naar Pythagoras waar het gezellig druk is. We willen vandaag eens Italiaans eten en dat bevalt prima.
Het ligt ons beter dan het vele vlees van de Griekse keuken.
Ook hier moet ik af en toe de katten onder onze tafel een schop geven.
Wel te rusten.

Dag 5 dinsdag 15 september.
Het kon niet uitblijven en had er al een raar voorgevoel van met het naar bed gaan gisteren.
Ik word dan ook wakker met enorme hoofdpijn.
Met een aantal pijnstillers zit ik om 9.30 uur als een dood vogeltje aan het ontbijt.
Daarna ga ik weer naar bed om het tot 13.00 uur vol te houden.
Het klaart weer wat op en met een stevige lunch gaan we een stukje wandelen naar het stadje Hora.
Hier zien we een stadje waar geen toerisme is, dat betekent bouwvallen en af en toe een terras waar het muisstil en verouderd is.
De verschillen zijn erom groot.
Na de wandeling lekker zwemmen en zonnen op het terras.
De temperatuur is vandaag 34 graden maar goed te doen.
Na de persoonlijke verzorging is er uiteraard tijd voor de innerlijke verzorging.
De sfeer is weer op zijn Grieks met achtergrond muziek, lachende mensen en lekker heel lekker eten in de buitenlucht.
Daarna in onze kamer is de tijd voor het opladen van al onze elektronische apparatuur.
Dat geeft nog wel eens problemen omdat er maar 2 stopcontacten zijn.
Daarom had ik altijd een dubbelstekker bij me maar deze keer dus niet.
Wel te rusten.

Dag 6 woensdag 16 september.

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben is het ontbijt in de openlucht ook weer lekker.
We besluiten naar het strand te gaan van de Egeïsche kust.
Ons krantje gedownload en alle gemakken in de tas naar de gereedstaande bedjes met parasol.
Na een uurtje zijn we het al beu, te heet, te warm, te veel zon, grind onder je voeten, moeilijk kunnen lopen, geen schaduw en moeilijk kunnen opstaan. Allemaal luxe klachten of zijn het ouderdom gerelateerde klachten?
Het zeewater is daar en tegen prima. De leeftijd dat je dit de hele dag kunt volhouden is voorbij.
Dan maar koffie drinken in een strandtentje.
Na de koffie gaan we weer ( het is dan pas 11.30 uur) naar ons eigen zwembad waar de problemen wat minder zijn en alle gemakken voor ons wel aanwezig zijn.
Lekker de middag lunch gebruiken met Griekse Bruchetta, s.
Onze lichamen zijn lekker bruin en onder de wijnranken leest de Gelderlander ( lees Prinsjesdag) ons plaatselijk krantje heerlijk.
De schotse doedelzak speler doet zijn beste weer met zijn volksliederen.
We eten nu eens een Pizza in de haven van Pythagorion.
De avond is tot de nachtelijke uren erg zwoel, geen zuchtje wind en als we naar bed gaan is het nog steeds 30 graden.
Wel te rusten.

Dag 7 donderdag 17 september.
Het was een zware en zwoele nacht en met een zwaar hoofd word ik wakker.
Wakker worden alsof je stomdronken bent geweest.
Ik sleep mij naar het ontbijt waar Ida onze plaatselijke Hostess ook aanwezig is.
We wandelen een flink stuk en dat helpt uiteindelijk om de grafstemming in mijn hoofd te elimineren.
We zien de opgravingen van de oude kerk en de nieuwe gerestaureerde kerk met zijn prachtige begraafplaats.
De ervaring leert dat alle steegjes en verrassingen te zien zijn als wij  weer aan het eind van onze vakantie zijn.
Tijdens de koffie leren we een Grieks/Nederlandse kelner kennen.
Hier raken we met in gesprek over de vluchtelingen die aanmonsteren.
We zien hier ook weer een rubberen sloep waar zeker 50 mensen in kunnen.
Ze wachten tot de wind goed staat bij vertrek in Turkije en eenmaal buitengaats wordt de buitenboordmotor er afgehaald door de mensen smokkelaars.
Ze waaien dan vanzelf ergens aan land van het eiland Samos.
Het is weer bloedheet vandaag en in de brandende volle zon wandelen we weer naar ons appartement voor de lunch.
Er is een nieuwe lichting grijs aangekomen uit ons vaderland om het zwembad te bevolken.
De digitale krant begint te wennen.
Het laatste fruit is op en de Borstcrawl slag techniek is weer opgehaald.
De koffers dien ik op bevel op bed te leggen en dat is een slecht teken, immers de koffers dienen weer gevuld te worden met vuile was.
Met Kees uit Apeldoorn kletsen we nog even bij over de tijd van vroeger met zijn lange haren op de Thomos van het merk Puch.
Afscheid nemen is en blijft jammer van al deze vriendelijke mensen.
Wel te rusten.

Dag 8 18 september en de dag van het naar huis toe gaan.
Gabriëlla staat om 6.30 uur op en zelf sta ik om 7.00 uur op.
Het eerste wat ik doe is de Gelderlander downloaden zo dat ik in het vliegtuig wat te lezen heb.
Natuurlijk zijn we veel te vroeg, en om 8.00 uur zitten we al op het terras te wachten op Giorgos.
Giorgos is zelfs zo vriendelijk om een half uur eerder zijn tentje open te doen om ons van een lunch te laten genieten.
Nadien nemen we met een ferme knuffel afscheid van Anna en Giorgos.
De bus staat om 8.50 uur gereed en om 8.55 uur staan we al bij de incheck balie van het vliegveld.
We hebben de tijd gehad om uitgebreid kennis te maken met Kees uit Apeldoorn die vanmorgen ook naar huis vertrekt.
Hij is chauffeur bij Connection en kan door zijn ervaring hier uitgebreide verhalen vertellen over zijn beroep en belevenissen van de afgelopen 10 jaar op dit eiland.
We wissen onze facebook adressen uit omdat we goed met elkaar overweg kunnen.
De uitbater heet Giorgos Varvadoukas.
De Boeing 737-800 met vluchtnummer OR 220 vertrekt om 11.00 uur plaatselijke tijd en arriveert om 13.50 uur Nederlandse tijd.

Enkele feiten op een rij.
Volgens informatie uit de eerste hand komen er elke dag ongeveer 1500 mensen als vluchteling aan op dit eiland.
Ze worden zo snel mogelijk afgevoerd door rond rijdende militairen om de buitenlandse toeristen hier geen last van te laten hebben.
Deze vluchtelingen uit Syrië worden zo snel mogelijk afgevoerd naar het vasteland in dit geval naar Athene voor registratie.
Onder houd aan de wegen is beroerd, je breekt de nek over allerlei kuilen en gaten.
Er is zelden vorst in de winter, en zijn in het afgelopen jaar 3 stuks nachten geteld waarbij de temperaturen onder nul zijn geweest.
Het is een grote grijze golf van buitenlanders, vooral Engelsen en Nederlanders.
Maar ook veel toeristen van het vaste land komen hier.
Veel tweewielers zoals fietsen, motoren en scooters  worden verhuurd maar velen rijden zonder licht of helm.
Het eiland heeft in het verleden nooit belasting betaald aan de overheid.