Om dit jaar nog even van de laatste zonnestralen te genieten, boeken we een 8 daagse bus reis bij “” Effe Weg “”

27 oktober 2012.

Om 8.00 uur staan we in de voor het eerst dit seizoen met 1 graad onder nul, bij Juffrouw Tok in Nieuw Dijk op de parkeerplaats, om de juiste bus te zoeken voor onze korte vakantie naar Rimini in Italië.
De koffie is er gratis maar ook veel reizigers uit alle delen van Nederland die hier op de juiste bus stappen.
Om 9.00 uur kunnen we vertrekken en de 1e stop is langs de A3 om 11.45 uur.
Onze chauffeur is Nico en deze man laat gelijk zien dat hij een streng baasje is met een lang verhaal wat allemaal niet mag.
Daarna zien we al de 1e sneeuw tegen de heuvels dit seizoen, en de vooral natte sneeuw zal de hele dag aanhouden.
Om 14.45 is de laatste koffie pauze waar de espresso ons goed doet smaken.
Nico vertelt langs de route veel over de omgeving en met slecht weer komen we om 17.30 uur aan in het hotel Heckl aan de Haupstrasse 25 85125 in Enkering. (  www.hotel-heckl.de )
Doordat er 2 bussen zijn van “” effe weg”” is het hotel vol en slapen wij aan de overkant bij
www.gasthof-schellenberg.de  voor het eten moeten we dan wel de weg oversteken!
De afstand tot München is nog ongeveer 60 km.
We hebben er vandaag 600 km opzitten in een bus met veel zit en beenruimte.
De bus is dan ook als nieuw.
Het diner is om 18.30 uur zodat we nog een lange avond hebben.
Een echte Duitse vreetschuur met dito aardappels en grote platte schnitzels zorgen voor een volle maag. Daar komt nog bij dat ik als gebruikelijk het toetje van Gabriëlla moet opeten!
Grote wijnglazen en nog grotere bierglazen doen denken aan de oktober feesten in deze Bayerische regio.
En ja wel hoor, na het eten pakt de kastelein zijn groene jasje en zijn accordeon en de hele zaal doet handje klap mee en de sneeuwwals doet weer opnieuw zijn intrede.
Zijn kinderen lopen met de rieten bakjes rond om zijn omzet nog enigszins op te voeren.
We liggen vroeg op bed, zetten de wekker 1uur terug i.v.m. de intredende wintertijd en maak ik nog snel even dit verhaal af.

Zondag 28 oktober.

Na een slechte nacht en bonkende hoofdpijn loopt de wekker om 5.15 af. Echt bouwvakkerstijd.
Zelf heb ik dan en half uur speling omdat je niet samen onder de douch kunt. Maar toch.
Op verzoek gaan we eerst de bagage in de bus zetten waarna we aan het ontbijt kunnen beginnen.
Klokslag 7.00 uur is het vertrektijd voor de laatste 800 km naar Rimini.
Maar een echtpaar die geen wekker hebben en niet weten dat er op de telefoon ook een wekker zit, liggen dan nog te slapen als een blok.
Zonder ontbijt en douch en schaamrode kaken van het stel kunnen we toch om 7.30 uur vertrekken.
Het is nog wit en de hele doortocht door Oostenrijk zal het winters blijven.
De 1e stop is om 9.30 uur en via de Brenner autobaan gaan we naar Italië waar we om 13.30 uur de volgende tussen stop hebben.
Onze chauffeur Nico komt toevallig ook uit Doetinchem dus dat klikt dus toch nog.
Voor ons zitten de identieke Snip en Snap ( twee oude mannen die vrienden van elkaar zijn ) die elkaar de hele dag elkaar de vlooien afhangen.
Achter ons zitten een man en vrouw die elkaar nog niet zo lang kennen, hun gesprekken spreken dan ook duidelijke taal.
Met het schemerdonker om 17.45 uur komen we aan in Bellaria een voorstadje van Rimini.
Het hotel ( www.hotelpesaresi.com ) waar we verblijven, ziet er goed uit en om 19.30 uur zitten we dan ook aan de warme maaltijd.
We zitten met Wim en Tine uit Zandvoort, Hilbert en Ineke uit Groningen en wijzelf samen aan tafel.
Het klikt vanaf het begin van de reis al, en voeren samen gezellige gesprekken.
Met Tine heb ik zelfs diepgaande gesprekken over onze gezamenlijke strijd tegen een akelige ziekte.
De wijn of je het gelooft of niet, kost hier € 1,50 per glas.
Het is dan ook niet voor niets een familie hotel.

Maandag 29 oktober.
Het regent pijpenstelen als we wakker worden.
Dan maar eerst ontbijten, het is net een huiselijk tafereel met het ontbijt, lekker koffie en zelfs pruimen uit de streek gegeten.
Sommigen doen een poging om te wandelen maar dan heb je echt laarzen nodig om de regen te trotseren.
Ik ben blij dat ik Wi-Fi heb op de kamer en zo nog even de voetbaluitslagen kan zien.
Om 11.00 uur is het droog en wandelen we even naar het strand dat totaal verlaten is.
Om half stappen we in de bus naar San Marino.
Het ministaatje heeft een oppervlakte van 60 m2 km en je kunt er taks free inkopen doen.
De hoofdstad heet ook San Marino en ligt boven op een berg.
Maar het is koud en er waait een smerige wind.
Ik heb wel de kans waargenomen om een set munten uit het Vaticaanstad te kopen omdat het immers belasting vrij is.
Ook kopen wij enkele postzegels van het staatje.
Minder leuk is dat ik bij een Banco mat € 150.- pin en er tegelijk een bonnetje uitrolt van €200.-.
Dat levert toch weer de nodige stress op.
Om ons op te warmen nemen we een espresso met een pizza broodje en daarna gaan we met de bus die er een uur over doet naar ons hotel in Bellaria.
Dank zij gratis Wi-Fi heb ik contact met faceboek en de laatste nieuwtjes.
Om 19.30 uur is het diner en kunnen we effe de dag evalueren onder een glas wijn.
Het eten was gezellig en lekker, alleen de hoeveelheid laat althans bij mij te wensen over.

Dinsdag 30 oktober
Het is om 6.00 uur ontbijten geblazen, dat betekent wel heel erg vroeg op staan.
Onze bus vertrekt om 6.30 uur naar Venetië.
Het is wederom een matige nacht met lichte hoofdpijn.

Het vertrek begint met vertraging omdat de deelnemers van de excursie niet compleet zijn.
Het is een rit van 3 uur reizen en uitgerekend vandaag komen we in een vaststaande file.
Onze boot voor de oversteek wordt nu 10.45 uur en eindelijk in een oude gammele karkas worden we overgezet.
Het is een geschenk uit de hemel vandaag, heerlijk zonnig weer en een prachtige stad.
In de morgen lopen veel toeristen met laarzen aan maar in de middag is alles kurkdroog.
We eten heerlijke pizza in een restaurant die bemand word door allemaal chinezen!
Na ruim 30 jaar kan ik bijna niets meer herinneren van deze mooie lagune.
Alleen het San Marco plein ligt nog enigszins op het netvlies.
Wonderschone gebouwen en absoluut een aanwinst om dit te mogen aanschouwen.
Eenmaal aangekomen in ons eigen hotel is het 19.45 uur en doodmoe vallen we aan tafel.
Ik heb dan de pech dat er een vismaaltijd wordt geserveerd, maar omdat ik zo moe ben is het niet zo moeilijk om de vis af te staan aan Gabriëlla en ietsje minder te eten.
Maar het geluk dat ik heb is dat ik elke avond het toetje van haar krijg.
Als ik dit verhaal schrijf ligt Gabriëlla al te snurken maar de vele mooie foto, s die ik heb gemaakt zijn onvervangbaar en kan ik nog lang van genieten.

Woensdag 31 oktober
Als we in de ontbijtzaal aankomen is alles nog donker, schijnbaar zijn we te vroeg.
8.00 uur staat alles startklaar, iedereen rent naar het buffet en om 9.00 uur zitten we in de bus naar Pesero en Urbino.
De dag begint redelijk in Pesero, het is de geboortestad van Rossini een componist.
De hele stad draait dan ook om muziek, het conservatorium en het musea over deze beste man.
Onderweg in een natuurgebied bij een hotel drinken we de koffie, er is een enkele serveerster op dat moment aanwezig en deze wordt dan ook helemaal gek als er een buslading onverstaanbare mensen binnen komt.
Iedereen kwaakt in allerlei talen en ze loopt rood aan.
Dan begint het te regenen en moeten we nog naar Urbino dat een ommuurde stad uit de middeleeuwen is.
Het moet er heel mooi zijn maar hebben er niets van gezien, behalve alle koffietentjes en andere schuilgelegenheden.
Het zit ontzettend tegen vandaag, regen en nog eens regen, maar het diner in ons hotel zal alles weer goedmaken.
Het diner is dan een goed makertje, het is er gezellig en hebben veel gelachen om Snip en Snap.
De een heeft nog nooit buitenlands gegeten, en weigert dan ook alles, en de ander vond het alder bastend lekker, dit heb ik nog nooit gehad zei hij.
Voor het naar bed gaan heb ik nog even de kans om de kits een mailtje te sturen.

Donderdag 1 november

De laatste dag in Italië en de dag van Ravenna en Rimini.
Vannacht naar de wc, het regent enorm, gewoon om 7 uur opstaan en om 8 uur zitten we aan het ontbijt.
Vandaag gaan we naar Ravenna en naar Rimini.
9.00 uur vertrekken we naar Ravenna, het is een uurtje rijden van ons hotel.
Hier aangekomen staat er een charmante Belgische gids woonachtig in deze stad te wachten op ons.
Zij neemt ons mee naar enkele basilieken met originele muurschilderingen en mozaïek uit de oudheid. ( Palazzo Ducale en museum Galleria Nazionale delle Marche )
Om half twee worden we weer bij de bus verwacht en worden we in tussentijd volgepompt met informatie die ik nu al weer kwijt ben.
Op een terras waar je echt een zonnebril nodig hebt, gebruiken we de lunch voor dat we naar de bus wandelen.
Aangekomen in Rimini blijkt dat dit een moderne stad en niet te vergelijken is.
Hier krijgen we de vrije hand en onder een stralende zon wandelen we door de stad.
Uiteraard vergeten wij niet het heerlijke Italiaanse ijs.
We hebben ons vanmorgen niet gerealiseerd dat het op 1 november Allerheiligen is en de winkels bijna allemaal gesloten zijn.
We voeren leuke gesprekken met mede reizigers die soms veel aardiger zijn dan je van te voren inschat.
Vanavond eten we voor het laatst in Bellaria en ondertussen zijn we de koffers al weer aan het inpakken.
We hebben elke avond Wi-Fi verbinding met de mailbox, en dat scheelt veel werk als je weer thuis bent.
Alle foto, s ongeveer 300 stuks staan al ingedeeld op de computer, en ik heb de chauffeur Nico mijn schulden al betaald zoals excursies e.d.
Nu naar het avondeten.
Tijdens het eten gaat een van ons met de schaal rond voor het personeel, de eigenaar trekt spontaan een aantal flessen champagne open.
Als we met een man of 8 bij elkaar zitten hebben we de grootste lol.

Vrijdag 2 november.

6.15 uur staat het ontbijt gereed, dat betekent dat de wekker bij ons op 5.15uur staat.
Dus weer bouwvakkerstijd.
Wij vertrekken vanuit het hotel om 7.15 uur met de bus weer richting Duitsland waar ons nog een overnachting te wachten staat.
De verrassing voor mij persoonlijk is dat we de route langs de Aachensee en de Tegerensee reden.
Vanuit het Zillertal waar we langs kwamen heb ik vroeger de route vaak gefietst.
Ook zag ik de plaats waar ik haaks de Aachensee overzwom, nu niet meer te geloven.
Het is een stralende dag, het loopt voorspoedig en zijn dan ook op tijd in het laatste hotel Heckl in Duitsland.
Daar is er die avond aardappelen met rode kool en veel, heel veel vlees.
Het eten brengt je weer in de Hollandse sfeer en nadien nog lang na genieten en roddelen over de rest van het reisgezelschap met Caty en Nick uit Eijsden.
We slapen weer aan de overkant van de weg in een soort dependance.

Zaterdag 3 november.
De dag begint met regen en om half 8 zitten we aan het ontbijt.
Voor het eerst weer een lekker eitje, bakkie yoghurt erbij de dag kan niet meer stuk.
Ook vandaag loopt het soepel op de weg, de 1e stop is in Würzburg.

Nico onze chauffeur krijgt een attentie zoals gebruikelijk, en Chris de bar man krijgt een fles wijn.
Te vroeg en dus langere pauzes dan normaal komen we om 18.00 uur aan in Nieuw Dijk waar de reis ook begonnen is.
In onze auto is niet ingebroken, ik heb er toch meerdere malen aan gedacht.
Het afscheidsdiner is boven verwachting en om half 8 hebben ze een ieder naar buiten gewerkt.
Veel handen schudden, knuffels en groeten en we slepen onze bagage naar onze auto die het heeft overleefd deze week.

Zo maar enkele grepen:

Wij hebben buiten Bellaria geen water of zee gezien.
Twee dagen in Italië heeft het continu geregend.
Twee dagen heeft ook de zon geschenen.
We hebben regen, sneeuw, zon en mist gehad.
De reizigers worden als volgt genoemd: die dikke, die mensen die te veel roken, die naar rook stinken, die te veel praten onderweg, die ene is doof, die bolle, die met die lompen aan, die met dat gehoorapparaat, die met de wandelstok, en die Miepen die alsmaar lopen te klagen.

Dit verhaal is met plezier geschreven door Gert Arentz
05-11-2012

Adres gegevens:
Hotel Heckl
Hauptstrasse 25
85125 ENKERING  ( 0049 – 84 67 80 10 40 )