Vakantie in Kroatië (Istrie) juni 2014

Juni 2014

Door lichamelijke omstandigheden zat autorijden er niet in deze keer, dan maar met de bus.
Bolderman excursie reizen, valt uit de hoge hoed, en later zal wel blijken of dit je juiste keuze is geweest.

Maandag 9 juni 2e Pinksterdag.

Aanvankelijk worden we opgehaald bij het busstation in Doetinchem, maar we besluiten met de auto naar Loerbeek te gaan waar het centrale opstappunt is.
Als dank mogen we € 20.- betalen voor het parkeren, hier passen we voor en laten ons door onze vriend Leo wegbrengen.
Later zal Leo een sms sturen waar hij op mijn kosten kan tanken!  Lekker stangen!
Het duurt weer langer dan gepland en met een hectisch plein van 32 bussen zien we kans om als laatste te vertrekken.
Onze ingehuurde chauffeur is Peter Suiker van “” snelle vliet”” en deze man brengt ons die zelfde dag naar ons overnachting adres in Neurenberg.
De reis gaat via de A3 met hindernissen, Airco van de bus gaat kapot en de temperaturen stijgen tot grote hoogten in de bus.
Peter de chauffeur heeft een kaal hoofd en loopt met een handdoek rond om zijn zweet op te vangen.
De koffie is hij vergeten, die staat nog op de keukentafel bij zijn huis.
Onder weg wordt de 1e mede reiziger op een parkeerplaats van zijn portemonnee gerold en we weten weer waar we staan in de maatschappij.
Het adres waar we slapen is, Nuernberg strasse 28a. In  Neumarkt
www.nuernberger-hof.com.    info@nuernberger-hof.com.  Tel: 09181 / 48 40 0
Het eten is er beroerd, een plat geslagen schnitzel en friet en dat is het.
Erger is dat ik voor een glaasje lauw kraanwater € 1.80 moet betalen.
Na afloop drinken we samen een espresso om de smaak weg te spoelen. € 9.80.-
Alsof je in een 5 sterren restaurant zit te dineren.
De eigenaar gunt ons nog geen glimlach en zijn blij dat we naar onze kamer nummer 50 kunnen.

2e dag dinsdag 10 juni 2014

De wekker gaat om 6.00 uur en het vertrek van de bus is om 7.30 uur
Het ontbijt is redelijk en met hoge temperaturen gaan we richting Kroatië.
De bus is afgelopen nacht omgeruild en de spullen zijn overgepakt.
We zijn goed en wel aan het rijden als een van onze mede passagiers een sterfgeval in de familie heeft.
Peter grijpt correct in en rijdt rechtstreeks naar het vliegveld in München waar de man en vrouw terug kunnen vliegen naar Nederland.
Langs het stadion van Bayern rijden we en hebben om 10.30 uur de 1e koffie stop.
In een lange tunnel krijg ik telefoon dat mijn auto een grote beurt moet hebben.
Ik bedank hem vriendelijk en zo rijden verder richting Oostenrijk en de Karwanken tunnel Slovenië binnen.
Hier kunnen we nog net even bij een tussenstop onze vertrouwde Euro’s pinnen.
18.30 uur rijden we Kroatië binnen maar eerst een douane controle in de bus, dat is wel heel lang geleden dat we dit mee maakten.
Onze chauffeur moet 44 Kuna lenen om de tol te kunnen betalen. Dit lijkt wel heel amateuristisch!
Maar we worden beloond als we in een prachtig hotel aan komen, prima keuken en keurige voorzieningen, en vriendelijk personeel.
Ons hotel ligt in de buitenwijken van Porec en heet Hotel Pical.
Het is een hotel keten van Valamar.com
Wel te rusten.

Dag 3 woensdag 11 juni 2014

Met hoofdpijn word ik wakker en om 8.30 uur zitten we aan het prima ontbijt.
Om 10.00 uur vertrekken we voor een korte impressie van de omgeving en rijden we naar een oud kunstenaars stadje Groznjan.
Het stadje stamt nog uit de Middeleeuwen en het lijkt of de tijd heeft stil gestaan.
We maken ook kennis met Remco de rolstoel gebruiker van onze bus.
Remco is gehandicapt maar wordt door iedereen vertroeteld.
Het stadje is vriendelijk, keien in de nauwe straatjes maar heerlijke terrasjes.
Het is nog steeds 34 graden en de hooikoorts begint weer op te spelen.
We betalen voor het eerst in Kuna, s de Munt van Kroatië.
Voor € 113.- kunnen we 800 Kuna, s pinnen.
In de namiddag heerlijk gezwommen bij ons hotel, het bad is gevuld met zeewater wat hier heel

gebruikelijk is.
We betalen € 100.- voor de excursies deze week en wandelen een klein eindje richting Porec om de omgeving te verkennen.
Wel te rusten.

Dag 4 12 juni 2014

Na weer een prima nachtrust en een heerlijk ontspannen ontbijt gaan we om 9.30 uur naar Triest in Italië.
Ooit ben ik er in de jaren,70 geweest en ben benieuwd of ik er mij iets van herinner.
We missen nu erg de gids die ons beloofd is, we lopen daardoor doelloos rond en komen al snel op een terras te zitten waar we eerlijk is eerlijk een heerlijke Pizza Calabreze hebben gegeten.
Op het centrale plein Piazza Dell d, Italië kun je niet in de zon lopen van de hitte.
Doordat we geen platte grond hebben zien we bv. de Miamare, het beroemde kasteel niet.
Ook nu weer paspoort controle omdat we via Slovenië binnen komen en dit land de buitengrens is van de “” Schengenlanden” is.
Als we Triest verlaten komen er dikke zwarte wolken aanzetten die ons net niet raken.
In de avond lekker voetballen kijken in de lobby van ons hotel en onze Haagse Harrie maakt er weer een gezellige avond van.
Het is nog steeds 34 graden en besluiten de avond met een lekker glaasje bier op het buitenterras
Wel te rusten.

Dag 5 13 juni 2014
Nog steeds 34 graden en vandaag gaan we met toeristen treintje naar Porec waar we op de boot stappen voor een tocht naar de Limvallei, om uiteindelijk aan te monsteren in Rovinj waar de bus ons weer ophaalt.
Het begint al dat het treintje te weinig passagiers kan mee nemen, in de haast moeten er busjes geregeld worden voor het vervoer naar Porec.
En dan praten we over een afstand van ongeveer 15 tot 20 minuten wandelen!
Als we met veel gehannes in Porec aankomen, hangen we zo lang mogelijk op een terrasje om de tijd te doden.
De boot is een gammel omgebouwde vissersboot, ik had weddenschappen lopen dat je €100.- kreeg als er een dame naar het toilet durfde!
Er zou eten aan boord zijn maar de machinist met zijn oliespuit kwam in zijn kloffie een bord met een rode niet doorbakken hamburger aanzetten.
Diegene die voor een visje gekozen hadden zijn nog het best af.
De meeuwen fladderen over ons heen omdat ze inmiddels al wisten dat de toeristen dit voedsel toch overboord mikkeren.
Als we in Rovinj aan land gaan maakt dit stadje de dag nog enigszins goed.
Leuk om te wandelen en om een ijsje te scheppen.
Maar ook hier lopen we onvoorbereid de stad in  en hebben we bv. de Eufrasiusbasiliek niet gezien.
Als we in ons hotel terug komen knappen we ons op voor het eten, er is uiteraard weer chaos over wel of niet een tv scherm voor de voetbal liefhebbers, en besluiten we de avond met Gonny en Jan uit Almere op de bank voor de T.V.
Spanje – Nederland uitslag 1 – 5 en wie praat er dan nog over een waardeloze excursie.

6e dag zaterdag 14 juni 2014

De hele nacht heb ik zwaar gesnurkt volgens Gabriëlla, ook hier heb ik last van de hoge temperaturen. Dit gecombineerd met slijm en hoesten.
Vandaag gaat de reis naar de oude handelsstad Koper en het Sloveense stadje  Piran.
In de voormiddag naar Piran en in de namiddag Koper.
Het laat zich erg merken dat we de hele week geen gids hebben.
 Ook hier zien we de bezienswaardigheden nauwelijks omdat we er niet van weten!
Ouderen worden de stad ingejaagd zonder telefoonnummer, eigenlijk is dit onverantwoordelijk.
Tot overmaat van ramp zijn ook de winkeltjes gesloten in de stad.
We slenteren dan ook van terras naar terras, gelukkig is er een muzikaal optreden van de jeugd op een pleintje, hebben we toch nog iets van de cultuur gezien.
Ik maak wel mooie foto’s van het stadje.
Elk stadje heeft een leuk haventje met leuke terrasjes.
Er is een meidengroep die een vrijgezelle dag aan het houden is en hier moet ik van de jongedame op de foto. Het gaat uiteraard niet over mij maar over een financiële bijdrage!
In de avond is er een tweede sterfgeval in de familie van een onzer mede passagiers.
Het is het gevolg van een hoog wandelstok gehalte in de bus!
Eindelijk een lekker buitje regen wat de natuur weer opfrist.
De avonden worden steeds gezelliger omdat we elkaar beter leren kennen en er wordt dan ook wat afgelachen!

7e dag zondag 15 juni 2014

Het weer is lekker opgefrist na deze nacht, een buitje regen zorgt voor een schone lucht.
De zon schijnt weer heftig en wandelen naar Porec voor een afspraak met onze vrienden Hans en Jolanda uit onze wijk, die in de buurt op de camping staan.
We kletsen wat bij en besluiten samen de lunch te gebruiken.
Het is er zo druk dat de kwaliteit wel goed moet zijn denken we.
Maar we komen bedrogen uit, de smaak van de Pizza is walgelijk en haal alleen in het midden er een klein stukje uit. Zelden zo een vieze pizza voorgeschoteld gekregen.
Maar het belangrijkste is dat we lekker geklets hebben en in de middag nog lekker hebben gezwommen bij ons hotel.
De avond doorgebracht met Gonny en Jan uit Almere en een goed gesprek kunnen voeren.
Er is voetbal op de TV en de wijn in ons hotel is van goede kwaliteit en goed betaalbaar.

8e dag maandag 16 juni

Het ontbijt is altijd gezellig, heerlijke koffie, dat ook wel eens anders is in het buitenland.
veel toetjes, fruit dat we stiekem meenemen voor overdag en een lekker eitje is ook niet weg.
We gaan vandaag naar de Brijuni eilanden.
Deze zijn bekend omdat de vroegere leider van Joego- Slavie Tito hier een buitenverblijf had.

We vertrekken vanuit Fazana waar we de overtocht maken per pendelboot.
Beloofd was een boottocht maar de werkelijkheid is weer ander voorgespiegeld door Bolderman!
Op de eilanden zijn de attracties weggestopt voor de toerist!
Geen bezichtigingen van paleizen of woonoorden maar een rondrit per trein over een eiland.
Er is een enorme golfbaan en veel dieren die er nog beheerd worden door de uitbaters van het eiland.
Het treintje wordt voortgetrokken door een dieselmotor die heerlijke dampen uitstoot.
IK had er al meteen hoofdpijn van.
Er is wel een ruime foto reportage te zien over al de bezoeken van diverse wereldleiders die er op bezoek zijn geweest, o.a. onze toenmalige koningin Juliana.
De dieren die Tito had zijn inmiddels opgezet, maar voor ons in het algemeen is dit bezoek geen wereld wonder geweest.
Wel te rusten.

Dag 9 dinsdag 17 juni

De rekeningen van de drankjes zijn betaald en de koffers gepakt.
Na een laatste voortreffelijke lunch om 6.30 uur vertrekken we om 7.15 uur weer naar huis.
Het gaat via dus Kroatië, Slovenië, Oostenrijk en Duitsland waar de overnachtingsplaats is.
Het is een rustige start en omdat we redelijk op tijd zijn bezoeken we onderweg in zuid Duitsland nog een leuk stadje.
Eenmaal aangekomen in ons overnachting hotel loopt het allemaal iets georganiseerder dan op de heenweg.
Wel amateuristisch en knullig is dat iedereen ook ik zelf, standaard een vismaaltijd krijgt.
Uiteraard weiger ik dit en krijg als alternatief een aantal gebakken eieren.
De prijzen van de drankjes zijn absurd, de verliezen worden op ons als gast verhaald.
Als ik als gast een glas water vraag voor mijn medicijnen, dat ook nog pislauw is dien ik € 1.80 af te rekenen.
Om de smaak weg te spoelen bestellen we 2 espresso,s. Wat denk je € 9,80
Ik kan hier niet vrolijk van worden.

Laatste dag woensdag 18 juni 2014

De laatste dag beginnen we ruim op tijd maar eenmaal op de Duitse autobanen is het file op file.
Hierdoor verliezen we veel tijd en komen we zelfs veel te laat aan in Beek waar we ook opgestapt zijn.
Omdat op dat moment ook de 2e wedstrijd is van het Nederlands elftal,  doen we niet mee aan het afscheid diner en laten we ons ophalen door onze vriend Leo.

Dit is een globaal overzicht van onze bus vakantie. Hebben we dan niet genogen?
Jazeker wel, het was gezellig, goed hotel, prima weer maar de prijsverhouding met hetgeen wat is aangeboden is noem ik zwaar onder de maat!

Conclusie en feiten:

We leren dat de Cipressen vaak om een kerkhof staan en vrouwelijk en mannelijk zijn.
We hebben een excursie reis geboekt maar er zijn geen gidsen aanwezig!
De chauffeur wil geen telefoon nummer afgeven voor eventuele calamiteiten.
Koffie in de bus is niet aanwezig omdat deze beste man, dat vergeten is.
Het is geen excursie reis zoals Bolderman dit voorspiegelt!

Kortom, Geen Bolderman meer, dit was de eerste en de laatste keer!