4 daagse Stedenreis naar Praag.

Via touroperator effeweg.nl  kwamen we op het juiste spoor om de stad Praag te bezoeken, en boeken we voor € 295,00 ex  diner en excursies, een paasweekeinde.  Ons reserveringsnummer is en was 23111

Het is dan ook vrijdag 21 maart als we ons om 7.15 uur melden bij het opstap station “” Juffrouw Tok “” in Didam.
De Hectiek duurt tot 8.15 uur als we eindelijk met de bus van Midden Betuwe vertrekken, van de laatste opstapplaats voor de Duitse grens. In Dordmund, waar we 10 minuten de bus uitmogen, meldt zich de definitieve chauffeur genaamd Toon Janssen.
Door een papieren maatregel mag deze zich pas op dat moment achter het stuur zetten. Deze man rijdt dan doodleuk, gelijktijdig met de bus met zijn eigen auto achter ons aan. Via de A-44 zitten we al snel in Kassel waar de 1e echte koffie stop is.
De 2e koffie stop is in de Teufelstal even voorbij de voormalige Oost-Duitse stad Jena.
 Om 16.15 uur zit deze laatste stop er op, en via  sneeuwbuien in het Turingenwoud waar het echt alles wit is van de sneeuw, rijden we door Chemnitz ( de voormalige Carl Marks stad) en rijden we Tsjechië binnen.
Om 20.00 uur parkeren we de splinternieuwe witte bus met 62 personen de parkeerplaats op van Restaurant de Opera. Het vooraf bestelde diner is van goede kwaliteit maar geen IJs na het eten.
Hierna melden we ons wederom bij Toon Janssen en rijden we naar ons Hotel ILF. Onze Toon heeft weer een vriendje die hij heeft gebeld om ons van de benodigde kronen te voorzien. Voor € 50,00 krijgen we 1150 Kronen. In ons restaurant betaalden we 250 kronen voor 4 glazen uitstekende rode wijn.

Na het inchecken voor kamer 417, vallen we van vermoeidheid om in onze hotelkamer.

Wel te rusten.

Zaterdag 22 maart

Om 7.00 uur gaat de wekker en naast ons hotel wordt er al druk gewerkt aan een complex in aanbouw.
Het ontbijt betekent vechten voor een plaatsje, en alle soorten van  bevolkingsgroepen staan om je heen te dringen.
Om 9.00 uur staan we bij de bus voor de stadswandeling onder leiding van de vooraf gereserveerde gids.
Deze beste man die Alexander heet, is van beroep Psychiater en als nevenbaan geeft hij deze rondleidingen.
Na een 4jarige cursus is hij gerechtigd ons het een en ander te vertellen. Daar slaagt hij grandioos in.
Met de bus gaan we naar de Joodse wijk waar de stads wandeling begint. Hier zien we prachtige kloosters met perken.
Ook het Joodse kerkhof waar inmiddels de 18e laag in gebruik is genomen,  maak ik een foto van. We leren dan gelijk waar de naam Getto vandaan komt.
We aanschouwen de beroemde Jugendstill bouwstijlen, waarvan ons de monden doen openvallen. Hij laat ons een bouw werk zien dat ooit de Olympische spelen moest herbergen. Er staat een stadion van schrik niet 300.000 duizend toeschouwers.
Ook heeft hij afschrikwekkende verhalen, zo als de afgehakte arm van een misdadiger die nu nog in de kerk hangt.
Na de koffie melden we ons bij de kade voor een bootreis over de Moldau.
Het water loopt je uit de mond van zo veel moois, maar ook van het warm en koud buffet ter plaatse.
Dan worden we weer losgelaten en rijden we naar het restaurant de opera voor het avond diner.
Iets te veel van het goede als we proberen op te staan maar weer geen IJs.
En als het nog niet genoeg is volgt er een busrit door “”Praag By Night”” We zien o.a. de plaats waar Jan Pallach zich in 1969 van het leven heeft beroofd door de beroemde zelfverbranding. Dit  voor de opstand tegen het communisme.
Praag  schijnt ooit de prijs van de mooiste stad van de wereld te hebben ontvangen.
Ook  rijden langs het AXE stadion waar ooit ons Nederlands elftal zijn waterloo vondt!
Om 10.30 uur rijden we de parkeerplaats van ons hotel op en doodmoe van misschien wel te veel activiteiten zoeken we ons bed op.

Zondag 23 maart

7.00 uur is het weer opstaan en om 8.00 uur zitten we aan het ontbijt.

Om 9.00 uur rijden we eerst met de bus naar de Burght. De naam doet zijn eer aan. Hooggelegen en een stad op zicht.
We beginnen hier dan ook de wandeling met als einddoel de binnen stad.
Het koninklijk paleis heeft hier zijn eigen tradities en elke dag om 12.00 uur is er een wisseling van de wacht.
De temperatuur is net boven het vriespunt, en met bevende handen kan ik nog net de foto,s maken.
Ook laat hij ons de Romaanse dakpannen zien, met de term Nonnen en Monnikken. Een wakker iemand riep dat een monnik dus twee nonnen afdekken.  Uiteraard kon ik het niet laten om uit het mooie straatbeeld een steentje uit het wegdek mee te nemen.
Via de Karelsbrug waar je een wens kunt doen bij wederom een prachtbeeld met goud lopen we de Nove- Mesto wijk in.
Daarna nemen we afscheid van onze fantastische gids Alexander en vertoeven we een aantal uren in de binnen stad. Omdat er ook een Paasmarkt is hoeven we ons niet te vervelen.
Zoals elke wereld stad heeft ook Praag zijn eigen regels en wetten.
Bezoekers kunnen hier in oude antiek auto,s plaats nemen om voor 100 Kronen een rondrit te maken.
Met verbazing zag ik zelfs een oude lijkkoets in gebruik om de touristen te behagen.
Het is geen wonder dat we 17.30 uur de bus vonden die ons naar het restaurant de Opera bracht voor het avond diner.
Nadien is het koffers in pakken, we kregen inmiddels de opdracht om 6.00 uur in de morgen de koffers bij de bus neer te zetten.
Met die wetenschap lagen we dus al vroeg in bed.

Maandag 24 Maart.

6.45 klokslag vraagt onze Toon of iedereen aanwezig is en langzaam rijdt hij de buitenwijken  van de stad uit.
Met de zelfde dicipline en service rijden we weer naar ons vaderland waar bij Juffrouw Tok in Didam een hartelijk afscheid is van de mede vakantiegangers.
Het afscheid diner was redelijk, de positieve indrukken voeren ruimtschoots de boventoon.
Praag is een wereld stad met 1.200.000 inwoners.
Het bestond vroeger uit 4 delen en door deze samenvoeging van de steden is Praag ontstaan.
Het is onlangs als de mooiste stad van de wereld gekroond.
Ooit zullen we zeker hier nog eens terug komen.