Noordwijk aan Zee

Ons Hotel

klik op de foto voor een vergroting

Na een moeilijke periode van lichamelijke kommer en kwel, is de tijd aangebroken om weer te ruiken aan het normale leventje van het Zwitserleven gevoel.
Een zwarte zomer met veel ziekenhuis bezoeken motiveren ons, om er weer eens tussen uit te gaan.
Via een zoektocht op het internet komen we uit bij Noordwijk en het hotel dat we boeken heet
 “” De Admiraal”” aan de Quarles van Ufford staat 81.   www.hoteladmiraal.nl
Zo stappen we dan op dinsdag 29 september 2009 om 9.30 uur in de auto om voor het eerst weer van de vrijheid te genieten.
Als we om 11.30 uur aankomen, parkeren we de auto midden voor de deur, en slepen onze spullen naar onze kamer nummer 8 en na het installeren verkennen we het kleine toeristen stadje met zijn vele hotels, en gebruiken de lunch aan de boulevard.
Daarna een kort hazenslaapje alvorens we de fiets pakken en door de duinen naar Katwijk aan zee fietsen.
Een ware verademing om na jaren weer door de duinen te fietsen.
In Katwijk pakken we een kop koffie en fietsen we met de wind achter weer terug naar ons Hotel in Noordwijk over een afstand van ongeveer 5 km.
In de avond wandelen we naar restaurant “” de goudkust”” waar het eten betaalbaar is en van uitstekende kwaliteit.
Het is lang geleden dat ik zowel een voor en een nagerecht kon verdragen.
Zo liggen we om 9.30 uur op bed om naar de tv te kijken.

Vuurtoren

kik op de foto voor een vergroting

Woensdag 30 september.

Na een goede nachtrust gaat om 7.30 uur de wekker en om 8.30 uur zijn wij gereed om naar de ontbijtzaal te gaan.
Het ontbijt is verrassend compleet en maken ons daarna op voor de busreis naar Leiden.
Na een half uur stoppen we voor het centraal station en wandelen we het centrum in van heel veel grachten, bruggetjes, kerken, en prachtige historische gebouwen.
Vanaf het dakterras van de 5e verdieping van Vroom en Dreesmann kun je van de prachtige stadsgezichten mooie foto, s maken terwijl je heerlijke koffie drinkt.
We bezoeken onder andere de “” Hortus Botanicus”” tuinen en ergens in de middag ben ik zo moe dat ik snak naar rust.
Met een wit gezicht en waggelend slenteren we naar het station.
Ik ben dan ook blij als ik weer in lijn 44 kan stappen om te aanvaarden dat het lichaam nog niet toe is aan een stadswandeling die een volle dag bevat.
Op bed kijken we naar de TV en zo verzamelen we weer krachten om te gaan eten.
Aan de boulevard komen we uit bij de Griek “” Malle Gijs”” en je kunt er op deze jaargetijden bij het raam zitten zonder te reserveren.
Ook vanavond liggen we om 10.00 uur in bed naar de TV te kijken.

Gert     Gabriella

Klik op de foto voor een vergroting

Donderdag 1 oktober 2009.

Van de aanvliegende vliegtuigen van Schiphol en harde wind worden we om 8.00 uur wakker.
Zelden zie ik zo vroeg het Journaal en gaan naar de ontbijtzaal.
We besluiten om nu eindelijk is een lange strandwandeling te maken, en zodra we naar buiten gaan begint het te regenen.
We kopen een krantje en keren huiswaarts.
Na een uurtje proberen we het opnieuw en warempel blijft het droog.
Via het strand dat nog goed begaan baar is wandelen we naar Katwijk aan Zee, en aangekomen zetten we ons neer in strandpaviljoen, t Centrum.
De zon begint voor het eerst deze dag af en toe te schijnen en met een heerlijk broodje met vlees voor Gabriëlla en een flinke spekpannenkoek voor mij zelf wandelen we om 13.30 uur weer richting Noordwijk aan Zee, maar nu via de duinen route.
Met de wind nu tegen is het een hele kluif zowel voor Gabriëlla als voor mijzelf.
Al met al een wandeldag van ongeveer 12 km, en met krakende gewrichten leggen we ons op bed neer.
In de avond dacht ik licht te kunnen eten maar bij de “”Italiaan”” eten we alsof het laatste avondmaal is.
Ik kan zelfs mijn enkele woorden Italiaans weer ophalen die ik bezit.
Op bed kijk ik naar de voetbal wedstrijd van Ajax tegen Anderlecht en val daarna in slaap.

Leiden  Botanicum

Vrijdag 2 oktober 2009

Het is koud vandaag en de extra trui is aan te bevelen.
De ontbijtzaal is voor het eerst flink gevuld en ook de Duitsers weten de weg naar de zee weer te vinden.
We besluiten met de bus die elk uur gaat naar Haarlem te gaan.
De busreis voert ons door een landschap die wij saai vinden en wij niet zouden willen wonen.
Het zijn lege akkervelden waar de bloemen gerooid zijn en dorpjes waar geen winkel of kip te zien is. De busreis duurt ongeveer 1 uur en in elke wijk en gehucht maken we een haltestop.
Het is koud en af en toe regent het en dan zoeken we maar een warenhuis op.
Dat heeft weer zijn voordelen want eindelijk vind Gabriëlla haar nieuwe winterjas.
Plotseling hou ik haar stevig vast, ik begin te duizelen en ben bang dat ik aan de grond sla.
Bang op ergere dingen besluiten we terug te gaan naar ons Hotel en bewust neem ik rust.
Hopelijk knap ik op want vanavond is het de laatste avond in Noordwijk.
Volgens ons eigen afspraak gaan we naar de Harmonie, een restaurant van de “” oranje hotels””.
Het is al snel duidelijk dat dit duurste restaurant van deze week veruit de slechte is.
Ik krijg niet dat gene wat ik besteld heb, op de rekening staat een fles wijn op die we niet gehad hebben, en een kannetje water kost € 3,50.
Allemaal niet om echt vrolijk van te worden.
We zijn dan ook snel weg en gaan op de kamer de zaak inpakken om morgenvroeg bijtijds te kunnen vertrekken.

Leiden.

Zaterdag 3 oktober 2009

Het heeft de afgelopen nacht  flink gewaaid  en worden er af en toe van wakker.
De wekker loopt niet af en zo worden we vanzelf om 8.00 uur door de biologische klok gewekt.
Het is opruimen geblazen, de rekening betalen,  en zo zitten we om 9.30 uur in de auto om naar huis te gaan.
Als we thuiskomen, ligt de post keurig gesorteerd op de tafel en rijden we eerst naar Albert Hein om de sleur van het dagelijkse leven weer op te pakken.