Stedentrip naar Madrid. 25-03-2013 t/m 29-03-2013.

Soms heb je het gevoel van ik wil eruit, even weg uit de sleur en dat is gelukt!

Door toeval kwamen we met Ger en Ineke uit onze straat aan de klets om ons koude en grijze land voor enkele dagen te verlaten.
Het weer werkt hier niet mee, het is ontzettend koud in de voorbereiding met temperaturen onder het vriespunt gepaard met een felle oostenwind.

Reisbureau Lensink heeft de boekingen gedaan en er tevens voor gezorgd dat we een pasje tot onze beschikking hebben om onbeperkt met allerlei vormen van openbaar vervoer te reizen.
Edwin is niet te beroerd om ons met mijn eigen Kia Sportage ons vieren naar Schiphol te brengen, en staat dan ook om 6.45 uur aan de deur voor hopelijk geen ochtend spits.
Het is redelijk rustig op de weg voor de maandagmorgen en om 8.30 uur staan we al voor de incheck balies van Schiphol.
We moeten ons met behulp van een blauw mantelpakje inchecken en ook de koffers kun je nu zelf in een nieuwe balie zelf inchecken.
Alleen Ger v/d K. liep tegen de lamp toen hij een mes in zijn handbagage wilde meenemen! Een mes waar je wel een appel mee kunt schillen!
Wij, Ineke, Gabriëlla, Ger en Gert vliegen dan met vluchtnummer UX 1098 van 11.05 uur naar Madrid met Air Europa.
De landing op vliegveld Barajas van Madrid is in een vochtig klimaat, niet droog maar ook geen regen. Maar in ieder geval 10 graden hoger dan in ons vaderland.
We kunnen vanuit het vliegtuig lopend naar de perfect georganiseerde Metro, en met twee keer overstappen, zitten we in de straat van ons hotel Regente. http.//www.hotelregente.com
Daar laten we ons om 16.15 uur op het bed van kamernummer 306 vallen.
17.00 uur wandelen we de stad in, we zitten immers centraal in de stad. We zien de Plaza Major en de Plaza Callao.
We drinken met zijn vieren een glaasje wijn en zoeken daarna een heerlijk Spaans restaurant op.
Een borreltje nemen we in ons hotel waar Ger de nodige commotie veroorzaakt omdat hij dagelijkse medicijnen verloren heeft.

2e dag dinsdag 26 maart.

De nacht heeft ons goed gedaan ondanks het lawaai van de overige gasten, en om 7.30 gaat onze wekker af op de Iphone.
Om 8.45 op de deur kloppen van de Kroftjes en dan naar de ontbijtzaal, de medicijnen zijn terecht ze waren gewoon TE goed opgeborgen.
De koffie is buitengewoon lekker maar ook de kwaliteit van het ontbijt is prima.
Het weer is miezerig maar we gaan met de metro naar het nationale del Prado museum voor de schilderijen van The Yong Van Dyck, Goya, Rubens en Velazquez.
Ineke en Gabriëlla zijn de echte cultuur verslinders en wij, Ger en Gert lopen een stuk sneller langs de portretten. Het slenteren, levert mij flinke pijnlijke voeten op.
In de stad zijn veel Roma, s actief met allerlei acts om de toeristen geld af te troggelen.
Dan met de metro naar de Calle Bailen en wandelend naar de Kathedraal van San Francisco el Grande en de kathedraal van la Almudena, de Opera en het koninklijk Paleis van koning Guan Carlos.

OP de terugweg zien we een overdekte markt met een heerlijke uitstraling van allerlei lekkernijen.
De nodige zwervers en verklede Roma, s beginnen we al te kennen, we proberen ze vakkundig te negeren.
Met nadien nogmaals diverse versnaperingen, en uiteindelijk een lekker wijntje is het tijd om de benen te strekken in ons Hotel.
Ik ronk een uurtje plat op bed en om 19.00 uur wandelen we met zijn vieren richting de Plaza om in een restaurant de Spaanse gezelligheid te ontdekken.
Humor, gezellig, goed eten en een bediening die familiair met je omgaat.
Twee flessen wijn en een digestief is niet genoeg voor ons vieren en daarom nemen we in het hotel nog een fles wijn. Enkelen onder ons zal dit nog opbreken!
Uiteindelijk zijn we nog de enige gasten die nog zitten lallen en vol van de drank verlaten we de bar.
Lichtelijk vermoeid probeer ik nog dit verslag op het scherm te krijgen en maak ik aanstalten om naar bed te gaan.
Wel te rusten.

3e dag woensdag 27 maart.

Vandaag beginnen we met droog weer, een goed ontbijt met heerlijke koffie en gaan met de metro naar een modern kunstmuseum de Reina Sofa.
De nacht was niet kort maar wel weer rumoerig van de overige gasten.
Dus eerst maar eens op gang zien te komen, waar kan die vermoeidheid nu aan liggen.
Er is wel een besluitvorming nodig om de 500 meter te voet of per metro af te leggen.

We komen aan bij het Reina Sofia museum, deze kunst is niet aan mij besteed maar Ineke Ger en Gabriëlla genieten ervan.
Ik heb enorme pijn aan mijn voeten van het staan en het slenteren.
We drinken tegen 12.00 uur samen de koffie en nemen dan afscheid van Ineke en Gabriëlla en nemen de metro naar Het Santiago Bernabeu stadion.
Hier val je in de ene verbazing van de andere. Voor € 19.- ben ik voor enkele uren een Madrid fan!
Het stadion ligt midden tussen de bebouwing maar de logistieke verbindingen zijn zo als in heel de stad prima.
Ger maakt van mij een foto in de perszaal waar ik alleen achter de tafel zit.
Ik heet nu dan ook Geraldo van Gaalos.
Om 16.30 uur treffen we elkaar weer op het plein via onze mobieltjes.
Uiteraard koop ik een setje postzegels voor een vriend van mij en zelf trakteer ik mij op een setje Euromunten van Cyprus.
Nu het weer beter wordt zie je de drukte op de pleinen toenemen.
Ook nu weer een afzakkertje met olijvenschotel en een uurtje rusten op onze hotelkamer.
Ineke en Gabriëlla hebben een leuk eet tentje gezien en deze keuze is goedgekeurd.
Bij het opzoeken van dit restaurant komen we door een prostitutiewijk waar zeer jonge meisje hun waren aanbieden.
Onder elkaar geeft dit weer aanleiding tot een andere soort humor.
We zien op de Plaza de Mayor een doorgedraaide junk die smijt met zijn bezittingen en alles bij elkaar schreeuwt, we lopen er met een boog omheen.
Die avond eet ik speenvarken Ineke een steak en Gabriëlla en Ger een vismaaltijd.
Op de terugweg lopen we regelrecht tegen een processie optocht aan en vallen van verbazing bijna om.
Zelden heb ik zoveel kerkelijke schoonheden gezien, tientallen helpers en dragers zijn onherkenbaar in angstaanjagende puntmutsen met gaten er in voor de ogen.
Het doet ons denken aan de discriminatie periode van de Ku Klux Klan periode uit Amerika.
Op de draagbaar zie je Jezus aan het kruis en een met de heilige moeder Maria.
Heel veel dragers die elkaar aflossen en met heel veel muziek en fanfare korpsen.

Wel te rusten

4e dag donderdag 28 maart.

De zon schijnt nu echt en het beloofd een mooie dag te worden.
We snakken zo als elke morgen naar de koffie.
We hebben geen haast, en waarschijnlijk zal het wel terrasjes dag worden.
We gaan naar de schrijversbuurt, een oude wijk waar we ook de mindere kant van Madrid zien.
Niet de kolossale gebouwen maar een wijk van veel gesloten winkels en achterstand.
Uitlaatveldjes voor honden zijn er niet en dat merk je aan de trottoirs!
We komen dan in het stadspark waar men kan varen op de grote plas bij het Alfonso Monument en studenten die hun ingestuurde acts laten zien.
Bij de ingang staan Roemeense vrouwen bloemen te verkopen die ze eerst in het park zelf geplukt hebben! Ze moeten geluk opleveren?
Op het kruispunt bij dit park staat ook de Puerto de Toledo, de grote triomfboog die je aan Berlijn doet denken.
Weer verder naar Calle de Serrano een winkelwijk waar de prijzen het 10 voudig van bij ons zijn.
De nieuwe modekleding die voor de ladies de moeite waard zijn.
We zien op de Plaza de Cocon de drie reusachtige betonblokken die symboliseren de reis van Columbus naar Amerika.
Een heerlijk broodje op de vuist brengt ons naar het hotel waar we even ons kunnen opfrissen.
Na het opfrisuurtje wandelen we naar Plaza Mayor voor de wijn en de olijven en zitten zowaar heerlijk in de zon.
Nadien zien we zelfs onze rode hoofden in de spiegel.
Er zijn allerlei maatregelen getroffen voor de processie deze avond die we niet hoeven te zien.
Heerlijk eten voor de laagste prijs bij Taberna del Margiano en dit doet de stadstrip in Madrid besluiten.

5e dag 29 maart.

We gaan vandaag weer naar huis, maar eerst maar eens lekker onder de douch en een lekker ontbijtje bemachtigen.
We zijn met regen wakker geworden om vast aan de Hollandse omstandigheden te wennen.
Dat betekent ook al omdat het goede vrijdag is, dat de straten en winkels er verloren bij liggen.
We besluiten dan ook om terug te gaan naar ons Hotel om ons UIT te checken en naar het vliegveld te gaan.
IN minder dan een uur per Metro zijn we al ingecheckt met vlucht UX 1093 van Air Europa en daarna is het koffie drinken en ons verbazen over de Hollandse temperaturen.
De terugvlucht gaat snel zonder oponthoud. Eenmaal op Schiphol eerst de koffie en dan met de Trein naar Doetinchem waar Edwin ons ophaalt en de bagage naar huis brengt.
Alleen de bagage? Ja wij gaan eerst een hapje eten bij Paddy, s in de stad.

Dit was een reisverslag zoals ik het zelf heb ervaren, samen met Gabriëlla en onze vrienden
Ger en Ineke.
met plezier geschreven door Gert Arentz.

Wat nog meer:

Het leidingwater schijnt te drinken te zijn maar heeft bij lange na niet de kwaliteit van Nederland.
Maar het is niet beslist noodzakelijk om flessen water te kopen voor consumptie, ook de horeca tapt gewoon leiding water.
De stad heeft een perfect openbaar Metro systeem en een op het oog een prima straten netwerk.
In de Metro, s staan of zitten  veel muzikanten die een centje willen bij verdienen.
Op de Plaza, s staan veel Roemeens artiesten maar ook veel bedelaars.
Je ziet geen files, maar wel veel politie zeker op de Plaza, s.  Het ijs is er net zo lekker als in Italië.
We hebben geen geweld of vervuiling gezien, ook geen graffiti in de metro.
Later blijkt dat in de achtstandswijken het heel anders te zijn, daar slapen veel daklozen langs de straten.
Wij een groter hotel kamer hebben dan Ineke en Ger?
In onze kamer die duidelijk groter is kan ik letterlijk voor het raam naar het toilet gaan.
Als ik zit en doe het raam open kijk ik bij de overburen naar binnen.

Het adres van ons hotel was Hotel Regente. Mesoneros Romanos 9 Madrid.
http.//www.hotelregente.com
email:  reservas@hotelregente.com

De boeking hebben we gedaan bij Lensink Reisbureau in Doesburg. Zij hebben hun best gedaan om deze reis tot stand te brengen en is uitstekend gelukt.
Eenmaal thuis  lag er een Welkom thuis kaart van het reisbureau in de brievenbus, heel attent!