Effe Weg - 25-11-2011.

In de Gelderlander lezen we  een najaars aanbieding van “” Effe weg naar Kopenhagen en Malmö””
Een vierdaagse busreis op 25 – 26 - 27 en 28-11- 2011.

1e dag, vrijdag 11 november.

Het vertrek voor deze korte vakantie is bij Juffrouw Tok in Didam en om 8.20 uur dienen wij aanwezig te zijn om plaats te nemen in de bus van voor vertrek.
Het is een chaos van aankomende en vertrekkende bussen, auto’s en allerlei toeristen.
Bij bus 7 waar we ons melden is nog geen chauffeur en de bagage ligt er nog van de vorige reizigers die waarschijnlijk moeten overstappen.
Er is deze morgen een wegafsluiting op de autobaan A1 waar weer enkele medepassagiers van afhankelijk zijn.

Onze chauffeur heet Niels maar na 23.00 uur heet hij Rogier “”voor al uw plezier.””
Dit i.v.m. het armetierig salaris dat hij ontvangt, hij heeft meteen de lachers op zijn hand.
Door het oponthoud vertrekken we pas om 9.30 uur en ook weer via een andere route dus eerst richting Oberhausen terwijl Oldenzaal eigenlijk de bedoeling was.
Als we na een uurtje rijden een korte stop maken gaat er een traumaheli over ons heen, deze voorspelt wederom een enorme lange file door een flink ongeluk op de A31 richting het noorden.
Als we om 12.30 uur de file voorbij zijn hebben we er net 100 km op zitten.
Ondertussen melden zich als vrijwilligers Will en Jaap om de bus van koffie te voorzien, het  scheelt veel geloop in de bus en het loopt als een speer.

We vervolgen onze route via een oude Hanze route en net voor Bremen om ongeveer 15.00 uur hebben we de 1e echte rustpauze.
We nemen een best lekker broodje maar omdat de koffie in de bus net koffie hebben gedronken tappen we een glas vers water.
Hier betalen we dan € 2.90 voor exclusief btw, gewoon kraanwater, en we weten weer wat het doel van ons toeristen is!

Om 17.00 uur rijden we langs Hamburg en om 17.15 uur krijgen we een snelle plaspauze van 15 minuten.
Dan rijden we in een stuk naar Puttgarden voor de oversteek per Ferryboot naar Rodby in Denemarken.

in schepen voor de overtocht inschepen voor de overtocht naar Denemarken.

Het is een stik donkere route door Noord Duitsland zonder ook maar een lantaarnpaal.
 De ferry heet de “”Duitsland”” en als er wordt omgeroepen dat de boot na 45 minuten varen aanmeert is het haastje repje naar dek 3 waar onze bus staat.
Dan is er grote paniek, bij het verlaten van het schip missen we een ouder echtpaar die ons belet om weg te rijden.
Het is wachten geblazen en later zal blijken dat ze niet gemerkt hebben dat de boot aangekomen was en linea recta weer terug gingen richting het vaste land van Duitsland om dan weer voor de 2e keer naar Denemarken te varen.
Als we eindelijk om 10.00 uur weer verder kunnen is het nog 160 km rijden en komen eindelijk om 11.45 uur in ons hotel Scandic Hvidovre aan. ( Kettevej 4 2650 Hvidorve )

Het diner staat al op tafel en rond middernacht zit iedereen te eten omdat het moet.

Als een blok liggen we om 1.00 uur op bed voor een kort nachtje slapen.

2e dag zaterdag 26 november

Als de wekker gaat hebben we alle twee zware hoofdpijn en met moeite worstelen we ons naar de ontbijtzaal.
Het is nu 8.45 uur als we in de longe klaar staan voor vertrek voor een mooie dag in Kopenhagen.
In de stad tegenover het stad en evenementenpark “” Tivoli”” staat onze gids gereed die ons alle hoekjes van de stad laat zien.

Onze gids  Onze Gids spreekt ons toe.

Alle regeringsgebouwen, de Schouw burg aan de haven, de Koninklijke paleizen met zijn wisseling van de wacht, de marine haven en de kade met zijn kleine zeemeermin, standbeelden van oude koningen, rijksgebouwen, verdedigingswerken uit vroegere tijden en zelfs een oude Hollandse molen.
De stad is ruim opgezet maar ook hier veel wegopbrekingen door de aanleg van de Metro.
In de middag is het invullen naar eigen keuze en de binnen stad is een lint van allerlei internationale winkels, kerstmarkten en overvolle koffiebars.
We wisselen Euro’s in voor de Deense Kronen om gemakkelijk te kunnen betalen.
Het is even wennen en je kunt niet van je betaalpas gebruik maken alleen je creditkaart!
De lange dag van gisteren speelt ons alle twee parten en we zijn dan ook blij als we om 16.45 uur de bus in stappen om terug te gaan naar ons Hotel.
Ons hotel heeft gratis Wi-Fi dus kan ik mooi mijn mails even lezen en mijn face boek bijwerken.
Eindelijk kunnen we op tijd en rustig eten en om 19.30 uur zijn we op onze kamer en kunnen we even bijtanken.
Onze bus gaat deze avond nog weer terug naar de stad maar wij laten ze mooi gaan en gaan eens op tijd naar bed.
Wel te rusten.

Dag 3 zondag 27 november.
In de nacht sta ik op omdat de gordijnen door de kamer waaien, er steekt een flinke wind op.
Eindelijk alle twee weer fris naar een degelijke nachtrust.
Het ontbijt hebben we om 8.00 uur en om 9.00 staan we in de lounge om te vertrekken naar Malmö
De verbinding naar Malmö met zijn 350.000 duizend inwoners gaat via een redelijk nieuw aangelegde verbinding uit 2001 en omhelst een tunnel en de Öresundsbrug Brug.
Ook hier in het centrum van Malmö staat een Duits sprekende gids te wachten die ons alle ins en out van de op 3 na grootste stad van Zweden laat zien.
Het hoogste gebouw is het ““ Turning Torso gebouw. “”
Een woontoren die geheel gedraaid is tot aan de top.

Turning Torso   Turning Torso gebouw.       Vakwerk huisjes Vakwerk huisjes

Uiteraard komt het Tema op het handelsmerk van Zweden Ikea.
Hier in Zweden betekent het: Idiote kopen eigenlijk alles””
In de stad zijn de vakwerkhuisjes die nog zijn overgebleven een attractie, prachtige oude pandjes die nog volledig in tact zijn.
Er staat een flinke wind en als we ons vrije wandeluurtje in de stad hebben regent het en blijven we in een restaurant binnen zitten met een lekker kopje koffie.

We gaan niet dezelfde weg retour maar reizen noordelijker in Zweden richting Helsingborg.
Met de ferry varen we dan naar Helsinger in Denemarken alwaar we de kustweg naar het zuiden nemen om 5.30 uur weer in ons hotel in Kopenhagen aan te komen.
Het water was vandaag flink ruw en op het dek van de Ferry boot zag je dan ook niemand een sigaretje roken.
Zelfs tegen de wind in lopen was niet te doen.

Het afscheid diner in ons hotel is prima, de drank is er ontzettend duur maar toch moet een glaasje wijn tijdens het eten kunnen.
Wel te rusten.

Dag 4 maandag 28 november.
De wekker staat op 5.00 uur als we wakker gebeld worden. We nemen een appeltje mee voor onderweg en zetten de koffers in de lounge.
Iedereen heeft de juiste discipline als het gaat om op tijd zijn gaat, exact kunnen we dan ook om 6.45 uur vertrekken naar Nederland.
We zijn nu in tegenstelling tot de heenreis in de morgen op de Ferryboot naar Duitsland, en met het morgenlicht is het mooi fotograferen.

op de Ferry boot   op de ferry boot

Iedereen houdt elkaar nu in de gaten, bang dat er weer mensen achter blijven op de boot.
Niels onze chauffeur wil om 18.00 uur weer in Didam zijn en dat lukt hem ook nog.
Via Hamburg, Bremen de A31 richting Oberhausen dan een stukje binnendoor om bij Wesel uit te komen en de grens van Nederland weer over te steken.
We doen mee aan het afscheidsdiner dat niet tegen valt.
Al met al is het een geslaagde reis geweest.

Afsluiting.

Het is in Denemarken snel donker in deze tijd.
Het betalen in Deense Kronen is weer nieuw, je moet veel de creditkaart gebruiken.
1 Chauffeur voor 67 personen is eigenlijk te veel, hij is sterk afhankelijk van de behulpzaamheid van de passagiers.
De stoelen van dit soort bussen zijn te krap en je moet dan ook steeds rechtop blijven zitten.
Will en Jaap zijn wij ontzettend dankbaar voor hun inzet in de bus.

geplaatst 29-11-2011 door Gert Arentz.