Vakantie Tenerife 2005

Voorwoord.
Een onmiskenbare drang naar Zon, Zee maar vooral warmte hebben ons, Gabriella en Gert aangezet om een vakantie te boeken naar Tenerife.
Vertrek 21 maart 5.00 uur, thuiskomst 28 maart.
Met de vlucht HV 3883 van Transavia Airlines B.V. komen we na een zit van 4 uur en 36 minuten aan om 9.00 in de morgen.
En daar sta je dan met de dikke Hollandse das nog om de hals op het vliegveld waar het al 20° graden is.
In de bus lees ik pas de plaats waar we naar toe gaan: Playa de Arena aan de Zuidwestkust.
Als laatste worden wij naar Appartement “”Tagara”” gebracht.
Na het uitpakken verkennen wij de omgeving en halen de eerste levensbehoeften.
De krant van vandaag lees ik helemaal uit en aan het eind van de middag komt “”Dibi”” van evenements reizen voor het standaardgesprek. De tijden worden blijkbaar slechter, we krijgen zelfs geen drankje meer aangeboden zo als vaak gebruikelijk is.
We regelen toch een volledig verzorgde dag voor a.s. Donderdag en vervolgens gaan we naar de Boulevard voor een wandeling en een maaltijd bij “Ninos”.
We liggen om 22.00 uur uitgeput in bed.

Dag 2 dinsdag 22 maart.

We hebben geslapen als een blok, en na de koffie te hebben gedronken gaan we naar de supermarkt voor de ontbijt boodschappen.
Uiteraard gaat ook de Telegraaf mee.
Het Zwitserleven gevoel begint pas als we op het balkon genieten van het uitzicht en de koffie.
Daarna maken we een strandwandeling en zien met eigen ogen de verwoestende kracht van het aanstormende water tegen de lava rotsen. Na de wandeling gaan we bij ons eigen zwembad liggen om heerlijk bij te slapen in de zon.
Zelf zwem ik voor het eerst sinds lange tijden weer een aantal banen.
Tegen de avond tutten we ons zelf op voor een avond maaltijd bij restaurant neptunes vast aan de zee. Als we thuis komen zijn we bek af van al het trappenlopen.
Wel te rusten.

Dag 3 woensdag 23 maart.

We beginnen ons thuis te voelen omdat we niet uit bed kunnen komen. Of was het een slechte nachtrust?
We drinken de koffie op ons balkon en dan start er een enorme dieselmotor op die begint te loeien alsof het een lust is.
Samen halen we de boodschappen, en dan blijkt dat in het hele stadje de motoren brullen.
Zijn het aggregaten die gecontroleerd worden? Niemand weet het en het zal de hele dag duren.
We verkassen naar het zwembad, en luieren ons de middag door. Soms horen we de herrie niet meer. We besluiten een wandeling te maken, en nemen een knots van een ijsje. Als we daarna terug zijn om 17.00 uur stopt het oorverdovende lawaai.
Lekker ontspannend op het balkon en in het knusse keukentje word gekookt door Gabriella.
Het is de eerste maar waarschijnlijk ook de laatste keer.
Als we ons te goed gedaan hebben aan de kookkunsten, nemen we aan de boulevard nog een Irish koffie.
Eenmaal thuis liggen we al snel in bed.

Wel te rusten.

Dag 4 donderdag 24 maart.

Vandaag staat ons een rondreis te wachten over het eiland.
7.00 uur gaat de wekker en na een gemakkelijk ontbijt lopen we naar de afgesproken opstapplaats.
Omdat wij als enige van de organisatie in dit stadje bivakkeren en het tamelijk ver in een uithoek ligt stappen wij als allerlaatste in de bus.
Het kan dan gebeuren dat na 5 minuten er een foto pauze is, terwijl de eersten al ruim een uur in de bus zitten.
Zo stonden we dan 5 minuten later alweer op straat voor de fotopauze in Los Gigantes.
De eerste koffie stop in Tamasmio alwaar we al weer na een half uur uit de bus gaan.
Maar dan begint het echt aantrekkelijk te worden. Een fotostop waar je de eilanden Gomera en La Palma en de bekende vulkaan de Del Teide kunt zien liggen.
Dan rijden we via Garachico richting Puerto de la Cruz al waar we de lunch gebruiken.
Een heuse papagaai heet ons welkom en onder het eten maken we kennis met een aannemer uit de glorie tijd en konden we de laatste nieuwtjes met elkaar uitwisselen. Ook nu blijkt dat een oude collega het aardse heeft ingeruild voor het hiernamaals. Met een foto verrassing gaan we verder.
Via La Orotava gaan we het binnenland in, en stijgen we flink om het natuur reservaat van de Teide binnen te rijden.
We komen dan langzaam richting de vulkaan Del Teide en we wanen ons in een echt maanlandschap. Op 2000 meter hoogte zien we de sneeuw op de hellingen van de vulkaan met een hoogte van 3200 meter nog liggen.
Het is hier koud en we lopen met een trui aan prachtige plaatjes te maken.
Op de terugweg in de afdaling kotst een iemand het hele gangpad vol.
Zo komen we aan in ons eigen plaatsje Playa de Arena waar we terug kunnen zien op een prachtige dag.
Om 19.30 uur wandelen we het stadje in om toch nog een bodem in onze maag te kunnen leggen. De paella is een aanwinst in mijn smaaklogboek.
Als we om 22.00 uur thuis komen val ik als een blok in slaap.

Wel te rusten.

Dag 5 (goede)vrijdag 25 maart.

We liggen alle twee bij te komen van een vermoeide dag en een lawaaiige nacht.
Dan gaat de telefoon en meteen weet ik waarom.
Het thuisfront heeft gisterenavond al tevergeefs gebeld, en probeert het nog een keer.
Ria is in het ziekenhuis en is met haar laatste dagen bezig. De familie waakt dag en nacht en wat moet je nu doen? Van te voren hadden we nog snel een bliksem bezoek gebracht en hadden wij eigenlijk al afscheid genomen. Maar het vliegtuig wacht niet!
Ons verstand zegt gewoon wachten om maandag naar huis te gaan, maar het gevoel is flink dubbel.
We maken daarom een flinke wandeling en komen een hyper moderne winkelcentra tegen.
De luxe straalt er vanaf en zonder wat te kopen wandelen we weer naar huis.
We ergeren ons de hele morgen er al aan, dat al de strandbedden zijn bezet met handdoeken  Je kunt nergens meer in de zon liggen en op ons balkonnetje is het schaduw.Ik leg mij op bed met de krant en tegelijk schreeuwt Gabriella; er zijn bedden vrij!
En met mijn manke poot strompel ik naar beneden om twee bedden te confisceren.
En alles komt weer goed.
Tegen zessen komen we dan weer boven, en staat er een berg afwas te wachten.
Daarna stel  ik mij op de hoogte van het familiegebeuren in Didam, en is het tijd voor de verplichte douche in dit huis.
Het avond ritueel staat te wachten en om 20.00 uur wandelen we richting promenade.
We komen terecht bij “” Renate” en daar drinken we een fles wijn uit de regio gecombineerd met een heerlijke Duitse maaltijd.
We gaan nog even naar de bruisende zee kijken die soms golven van 10 meter maakt tegen de rotsen.

Wel te rusten.

Dag 6 zaterdag 26 maart.

Het is vandaag paaszaterdag en een ieder rent naar de winkel om boodschap te doen.
Natuurlijk doen wij hier aan mee, waarschijnlijk zijn morgen de meeste winkels dicht en het lijkt dat iedereen het gratis mag meenemen.
Als wij het ontbijt hebben verslonden op ons balkon, gaan we met de plaatselijke busmaatschappij richting Playa de America.
Daar aangekomen waan je zelf in de kibboets van Israël.
We maken met een Nederlandse uitbater van een snack tent kennis ik warempel een vette spek pannenkoeken me stroop.
Daarna komen we nog een stel Hollanders tegen die de afgelopen donderdag ook in de bus zaten.
Maar al snel besluiten we om de bus weer naar huis te pakken misschien waren de verwachtingen te hoog gespannen.
Als beloning nemen we een enorm Italiaans ijsje en op een bankje genieten we er van.
En dan kan ik eindelijk mijn middag dutje doen, maar mijn slaap word ruw verstoord door Gabriella.
Al met al hebben we toch best  veel van het eiland gezien.
Als ik de krant wil halen ligt er de fax met het tijdstip van vertrek voor maandag.
Dan kom ik weer thuis zonder krant maar met foto, s van het Appartement.
Ik probeer via de betaal T.V. er achter te komen wat de uitslag is geworden van de voetbalwedstrijd van Nederland. Dat lukt niet omdat alle aandacht op Spanje is gericht.
We besluiten de dag bij het beste restaurant die we samen deze week hebben meegemaakt geheten “”Pancho””

Wel te rusten.

Dag 7 (paaszondag) 27 maart.

We gaan eerst de boodschappen doen bij het enige winkeltje dat nog open is.
Ook op de krant wordt flink jacht opgemaakt. Maar voordat we gaan ontbijten, gaan wij de handdoeken op een strand stoel leggen en doen wij net zo mee met de aso, s waar we de hele week op gescholden hebben.
De klok is afgelopen nacht 1 uur vooruit gezet en velen hebben hier nog niet opgereageerd.
Ik ken de uitslagen van het voetballen nog niet, en ervaar en dat toch als een gemis.
Het is vandaag voor het eerst een bewolkte dag en we besluiten daarom een wandeling te maken.
We komen terecht bij strand restaurant Neptuno waar we een middag lunch gebruiken.
Dan breekt eindelijk de zon door en ga ik nog even op het strandbedje liggen.
Ik zwem dan de laatste baantjes in Tenerife en ga naar boven om mij te douchen, en een begin te maken me het inpakken van de koffers.

In de avond gaan we voor de laatste keer naar de boulevard voor de overbodig geworden maagvulling. Dit .v.m. de omvang van het inmiddels toegenomen lichaams omvang.
We komen terecht bij  La Sirena 11 waar het opvallend goed eten is voor een lage prijs.
Dan zien we de zee nog een keer en dat was het dan.

Wel te rusten.

Dag 8 Vertrek maandag 28 maart.

Om 7.45 uur staan we gereed bij de ingang van ons appartement zodat de bus onze attributen kan inladen.
Het vertrek van de vlucht is 9.35 uur en bekent dat we de hele dag nog voor ons hebben.
Met een rustige vlucht komen we door twee uur tijdsverschil om 15.30 uur aan in Amsterdam.
Eenmaal onderweg staat het verkeer muurvast, het is immers 2e paasdag.
We worden door de familie geconfronteerd met de  mededeling, dat we zijn ingezet in de ziekenhuis waking van komende nacht wat betreft Ria.
We zijn schijnbaar nog niet moe genoeg.

Maar aan alles komt een eind ook aan deze perikelen en aan een schitterende vakantie.